Tips om gelukkiger te worden :)

Gelukkig zijn: Het ultieme doel in een mensenleven. Helaas bestaat dé formule om gelukkig te worden niet. Hieronder tips die u alvast aardig op weg helpen. Ontdek en probeert gelukkiger te worden! Genieten!

© Thinkstock

Na 15 jaar onderzoek naar geluk, na talrijke publicaties in vaktijdschriften, populariserende boeken en een bekroning voor al dat wetenschappelijk werk over wie gelukkig is en waarom, vat de Amerikaanse professor David Myers sociale psychologie de sleutels tot geluk samen. Volgens Leo Bormans, de ambassadeur van Geluk en Levenskwaliteit, kan de essentie van geluk herleid worden tot twee woorden. ‘Andere Mensen. Niet jezelf of materiële zaken maken je gelukkig, maar een netwerk van vrienden, familie en geliefden zorgen ervoor dat je gelukkig wordt.’

Word optimist. Optimisme is deels genetisch bepaald, maar toch kunnen we ook leren positiever te kijken naar iets. Optimisme is een gratis medicijn en maakt het leven aangenamer. Een optimist kiest ervoor om dubbel gewicht aan de positieve gebeurtenissen toe te kennen. Voor een pessimist wegen de negatieve gebeurtenissen dubbel zo zwaar.

Denk in oplossingen. In plaats van over problemen te zitten tobben, kunt u beter meteen overgaan naar de volgende stap: de oplossing. Wanneer u nadenkt over een oplossing, komt die er sneller en valt er een last van uw schouder. Hierdoor voelt u zich een stuk gelukkiger.

Neem het leven niet te serieus. Natuurlijk hebben we als volwassenen een heleboel verantwoordelijkheden, maar deze kunnen ingevuld worden op een speelse manier. Relativeren helpt ook.

Ken je eigen zwaktes. Bepaal je eigen limieten en probeer deze niet te overtreffen. Onrealistische doelen worden toch niet bereikt. Kies daarom voor haalbare doelen.

Dankbaar zijn. Genereus zijn, voelt niet alleen goed. Op lange termijn brengt het iets op voor uzelf. Wees dankbaar en behulpzaam. Kijk verder dan jezelf. Wie zich goed voelt, doet goed voor anderen. Bekommerd zijn om anderen, dankbaarheid om wat de mensen in je omgeving doen, verschaft een goed gevoel.

Probeer gezond te leven. Hoewel het niet onmogelijk is, wordt gelukkig zijn toch moeilijk als u constant ziek bent. Slaap voldoende en beweeg geregeld. De Romeinen wisten het al ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’, levert alleen maar voordelen op.

  •     Slaap voldoende: Een slaaptekort leidt regelrecht tot sombere buien. Goed uitgerust zijn bevordert het geluksgevoel.
  •     Beweeg! Een gezonde geest in een gezond lichaam. Ontelbare wetenschappelijke studies tonen aan dat lichaamsbeweging energie schenkt en je stemming verbetert.

Leef in het heden. Gedane zaken nemen geen keer. Het heeft dus geen zin om te blijven stil staan bij fouten of problemen uit het verleden. Teveel nadenken over de toekomst hoeft ook niet, dat baart u alleen maar extra zorgen.

Leer een beetje ongelukkig te zijn. “In onze maatschappij moet alles fantastisch zijn, zomaar goed is niet meer genoeg”, ondervindt psychiater Dirk de Wachter. Een beetje ongelukkig zijn, hoort nu eenmaal bij het leven (en daarvoor moet je niet naar de psychiater). Wie dit principe aanvaardt, zal automatisch meer tevreden in het leven staan.

Grijp kansen. Geluk komt niet uit de lucht gevallen. Grijp kansen en aanbiedingen. Ga in op het onverwachte en ga uitdagingen niet uit de weg.

Ga over tot actie. We weten wat ons gelukkig maakt, maar toch doen we het niet. Maak elke dag tijd vrij voor datgene wat u graag doet. En houd desnoods een “geluksagenda” bij, waarin u elke dag iets leuks plant. 

Geef prioriteit aan hechte relaties, niet aan succes. Intieme vriendschappen met mensen die echt om je geven, zijn niet vanzelfsprekend en loodsen je door moeilijke periodes. Maak er tijd voor. Succes is als rijkdom. Wie het heeft, is daarom niet gelukkiger.

Zoek een baan en een hobby waarbij je je talenten kan ontplooien. Gelukkige mensen worden in beslag genomen door hun activiteiten, maar ze worden er niet door overweldigd.

Blijf meester van je tijd. We overschatten meestal wat we op één dag kunnen doen. Stel concrete, haalbare doelen: het gevoel van controle over je tijdsbesteding maakt gelukkig.

Gedraag je gelukkig, al klopt dat niet echt. Een stuurse houding ontlokt chagrijn. Een blij gezicht en doen alsof je je goed voelt, helpt altijd om in een betere bui te geraken.

(Source: De Knack)

Advertisements
Tagged with: , , ,
Posted in Lifestyle

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: